Dezvoltarea limbajului este o chestiune care necesita foarte mult timp pentru copii si multa rabdare pentru parintii. Pana la 1 an multi bebelusii deja rostesc primul lor cuvantel, iar intre 1-2 ani, ei vor fi din ce in ce mai capabili sa inteleaga ce li se spune si sa isi exprime dorinte si nevoie. Vocabularul lor se va imbogati considerabil, iar propozitiile vor cunoaste noi sensuri.
Dezvoltarea limbajului pana la 2 ani
In aceasta perioada limbajul are o dezvoltare exploziva. Copilul va face trecerea de la cuvinte izolate la propozitii elaborate formate din 2 sau 3 cuvinte, care sunt insa afectate de specificul limbajului copilului (le deformeaza pe cele cunoscute si chiar inventeaza altele noi - aceasta ajutandu-l sa-si exprime mai bine intrebarile si "parerile").
Pana la implinirea celor 24 de luni copilul poate pronunta in jur de 50-70 de cuvinte, dar va intelege mai mult de 200, cele mai multe dintre ele fiind substantive. Intre 18-20 de luni, copilul poate asimila cam 10 cuvinte pe zi. Acestea sunt "culese" din ceea ce aude in jurul lui, de aceea este esential sa ai grija ce vorbesti in preajma lui.
Asadar, un sugar care are o dezvoltare normala poate pronunta 2 - 3 cuvinte bisilabice (mama, tata, papa, etc.), iar la 18 luni vocabularul sau este alcatuit deja din 18 - 20 de cuvinte, pentru ca pana la 2 ani sa asimileze in vocabular in jur de 70 de cuvinte. De asemenea, el poate combina cuvinte simple in propozitii pentru a exprima ceea ce isi doreste, chiar daca pronuntia nu va fi tocmai coerenta.
Trecerea la "notiuni" are ca premisa importanta capacitatea copilului de a intelege ce se discuta in jurul lui, excluzandu-se eventualele deficiente de auz.
La aceasta varsta copilul intelege denumirile si numele, insa pentru el numele este echivalent cu persoana sau obiectul pe care le exprima. De aceea este foarte important sa i se vorbeasca copilui cu calm, liniste, blandete, etc., o atitudine negativa, in care se gasesc tipete, scandaluri, etc., facand copilul sa o asocieze cu sentimente negative, ceea ce are un rol important in intarzierea vorbirii.
Cu timpul el intelege denumirile clare ale obiectelor si este capabil sa le recunoasca, treptat ajungand la constientizarea lucrurilor care il inconjoara.
Limbajul pasiv si activ la bebelusi
Trebuie avut in vedere faptul ca exista u 2 tipuri de limbaj:
* limbaj activ (in care copilul intelege si exprima prin cuvinte ce are de spus);
* unul pasiv (in care ramane doar la stadiul de a intelege).
Chiar daca copilul foloseste doar limbajul pasiv pana la 2 ani, aceasta nu inseamna ca nu este normal din punct de vedere medical si pedagogic (de remarcat faptul ca unele personalitati importante au vorbit foarte tarziu: Thomas Carlyle, Lucian Blaga, Albert Einstein, etc).
Daca sunt normali, copiii cu intarziere de vorbire trec - in perioada 18 - 24 luni - printr-o schimbare brusca in dezvoltarea limbajului, ajungand la acelasi nivel pe care-l ating si copii care nu au avut probleme de intarziere a limbajului.
Ei incep de regula prin a spune "eu" (din cauza gandirii egocentrice), iar apoi nu mai pot fi opriti. Daca copilul foloseste si cuvinte pocite nu este indicat sa li se atraga atentia, dar trebuie ca parintii sa evite totusi sa-l imite.
Cum iti dai seama ca bebelusul are o intarziere a limbajului?
In general, copiii de aceasta varsta au cateva insusiri comune:
* vorbesc minim 15 cuvinte pana la 18 luni;
* formeaza o propozitie din 2 cuvinte simple pana implineste 2 ani;
* stie sa urmareasca indicatii simple pana la 2 ani.
Desigur ca momentul in care bebelusul pronunta primele cuvinte si - mai ales - incepe sa vorbeasca fluent, difera foarte mult de la caz la caz. De multe ori parintii incep sa se ingrijoreze si sa creada ca exista probleme de mutenie sau intarziere mintala ale copilului.
Este necesar sa se precizeze ca mutenia este intalnita numai in cazurile de surditate sau de deficiente grave ale sistemului nervos (infectii, hemoragii, traumatisme, boli ereditare, intoxicatii, etc.).
Pentru a va asigura ca nu are nici o problema copilul cu auzul, faceti-i un control ORL, iar specialistii va vor da raspunsurile pe care le cautati.
In cazul inapoierii mintale trebuie facut un control amanuntit de un medic specialist. In principiu, insa, orice copil care - in jurul varstei de un an - poate arata persoanele familiare sau aduce un obiect cerut, este normal.
Cum ajuti copilul de 1-2 ani sa isi dezvolte limbajul?
Parintii au un rol esential in dezvoltarea corecta si mai rapida a limbajului la copii. Este perioada in care bebelusul imita tot ceea ce faci si ce spui. De aceea, este important sa acorzi atentie la ce spui si mai ales cum spui.
Este etapa potrivita pentru a renunta la a mai folosi diminutive in comunicarea cu micutul tau (bebelus, manuta, laptic, piciorus etc.). Incapand cu 1 an trebuie sa il ajuti pe copil sa isi dezvolte un vocabular corect. Foloseste nume de persoane, cuvinte pronuntate corect, incet si clar.
Fiind inca foarte mic, bebelusul si-ar putea exprima dorintele si nevoile tot prin gesturi. De exemplu daca vrea biberonul este posibil sa arate cu degetul si sa ingane cateva sunete sugerand ca il vrea. In acel moment este indicat sa lansezi un comentariu de genul „ce iti doresti? Biberonul cu lapte? Bine, iti aduc acum biberonul”. In acest fel il vei incuraja si pe micutul tau sa iti raspunda si sa participe la conversatii cu tine.
Cititul ramane unul dintre modurile in care poti ajuta cel mai mult la deprinderea limbajului la bebelusi. Prin citit expui copilul unui vocabular nou din care sa isi poata alege cuvinte noi pe care sa le asimileze. Tot astfel el isi da seama cum se formeaza si se aud propozitiile.
Situatii in catre se vorbesc doua limbi in familie
In acest caz problemele de comunicare sunt mai des intalnite. Daca se folosesc totusi doua limbi in familie este indicat de spcialisti ca in fata copilului fiecare parinte sa foloseasca numai o anumita limba. De pilda, mama poate folosi limba materna (romana, maghiara, engleza, etc), iar tatal limba pe care o cunoaste.
Este foarte important sa se mentina o uniformitate in folosirea celor doua limbi de parinti, astfel incat sa i se ofere posibilitatea copilului de a face o legatura intre limba vorbita si persoana care o foloseste.
Daca vor fi folosite ambele limbi de ambii parinti exista pericolul de a se forma deficiente de limbaj la copil, incapabil sa invete doua limbi eficient simultan. Daca se respecta insa aceasta indicatie a specialistilor, copilul se va obisnui sa foloseasca limba specifica in comunicarea cu fiecare parinte, iar invatarea acestora va veni de la sine.