Intre 18 si 24 de luni, mare parte dintre copii stiu sa pronunte 10-20 de cuvinte reusind sa formeze propozitii simple din trei cuvinte, dar inteleg sensul a aproximativ 200 de cuvinte.
Exista insa o mare variabilitate in ceea ce priveste achizitionarea limbajului la copii: sunt copii care incep sa vorbeasca mai tarziu fara ca acest lucru sa fie patologic.
Insa medicul pediatru si parintii sunt datori sa urmareasca atat dezvoltarea fizica, cat si pe cea psihica si achizionarea limbajului la copil si, in cazul in care este prezenta o intarziere in dezvoltare, sa excluda existenta unor conditii patologice.
Astfel, in cazul in care se constata o intarziere a vorbirii, in primul rand trebuie investigat daca nu exista o hipoacuzie (surditate); in acest sens, se urmareste cum reactioneaza copilul la sunetele din jur, daca raspunde cand este strigat si se efectueaza un consult la medicul specialist ORL.
Daca auzul este normal, trebuie evaluata dezvoltarea neuropsihica a copilului. Astfel, este important daca acesta intelege ce i se spune, raspunde la comenzi (daca i se cere sa aduca o jucarie), daca stie sa arate o jucarie cand i se cere, daca raspunde la salut cand i se face "pa-pa", daca cere prin gesturi diferite obiecte, mancare, ceai sau isi exprima dorintele prin gesturi, daca este atent la ce se intampla in jur, daca priveste persoana care-i vorbeste etc.
O evaluare obiectiva si corecta a dezvoltarii neuropsihice a copilului poate fi facuta de catre medicul specialist in neuropsihiatrie infantila, care poate exclude atat retardul mental, o afectare neurologica, cat si tulburari psihice si de comportament de tipul autismului.
Insa, in multe cazuri, intarzierea vorbirii pana la varsta de 2 ani nu este cauzata de vreo patologie, ci mai degraba de o stimulare insuficienta sau de o particularitate a copilului. Astfel, unii copii inteleg tot ce li se spune, executa ordinele, reactioneaza corespunzator la ce se intampla in jur, dar achizioneaza mai greu limbajul.
Mama si ceilalti membrii ai familiei trebuie sa-i vorbeasca cat mai mult copilului, mama trebuie sa vorbeasca in permamenenta, sa explice ce face in fiecare moment, sa-i numeasca fiecare obiect pe care-l vede, fara a-l forta pe copil sa repete si el; de asemenea, anturajul altor copii care vorbesc poate fi de ajutor in a-l stimula sa comunice.
De obicei, copiii care au frati mai mari sau cresc impreuna cu alti copii vorbesc mai repede; de asemenea, copiii care frecventeaza o colectivitate (cresa, gradinita) achizitioneaza limbajul mai usor. Un ajutor specializat va poate oferi logopedul.